Hvorfor velge “grønne” håndverkere (rørleggere, snekkere, og elektrikere)?

Grønne bedrifter er mer populære enn noen gang. Internasjonale selskaper som Unilever, General Electric, og Adidas er bare noen av de mange organisasjonene og bedriftene som tar steg for å drive mer “grønne” forretninger, altså å minske sitt karbonutslipp.

Håndverkere som rørleggere, snekkere, og elektrikere hiver seg også på denne trenden, og bidrar til at stadig mindre CO2 utslippes i Norge. Vi er kanskje et lite land, og utgjør bare en liten del av det totale utslippet i verden, men likevel har vi også et ansvar å ta del i.

Disse håndverkerne vi prater om har funnet måter å levere tjenestene sine på måter som er bærekraftige og miljøvennlige, uten at det tar noe vekk fra kvaliteten på jobben de utfører.

Fordelene ved å velge grønne håndverkere er altså mange. Her er noen av dem som treffer oss best. Kanskje du finner noen som resonnerer godt med deg også.

1. Reduser avfall og forurens mindre

Den første måten vi kan redusere avfall og produsere mindre forurensning på er ved å sørge for at vi benytter oss av grønne håndverkere når det er mulig. Bedriftene som tilbyr disse opplyser vanligvis om at de har miljøvennlig eller bærekraftig produksjon – ta eksempelvis det biologiske renseanlegget rørleggerfirma VVS24 i Tromsø har vært med å lage i private hjem og offentlige bygg, kalt Biocleaner. De bruker utstyr og materialer som ikke skader økosystemet vårt, som følger gjeldende regler og standarder for utslipp. Slik informasjon er noe du bør se etter på din lokale håndverker sin nettside for å forsikre deg om at de tilbyr miljøvennlige løsninger.

2. Bidra til å utvikle en bærekraftig forsyningskjede

En bærekraftig forsyningskjede er en forretningsmodell som tar hensyn til den miljømessige, sosiale og økonomiske effekten av produktene den produserer. Denne typen forsyningskjede er fokusert på å redusere avfall, minimere ressursforbruk og redusere eventuelle negative påvirkninger på miljøet. Kleskjeden ICANIWILL er et godt eksempel på et selskap som informerer om forholdene rundt sin egen forsyningskjede, og hvordan de sørger for god bærekraft.

For å ha en bærekraftig forsyningskjede, må en bedrift ta ansvar for alle aspekter av driften. Dette inkluderer å skaffe råvarer på en etisk måte, produsere produkter med minimal miljøpåvirkning og produsere dem på en måte som minimerer avfall. Igjen, alle disse tingene er noe du kan forvente å lese om på hjemmesidene til bedriftene du vurderer.

3. God samvittighet

Mens du kanskje ikke kan forvente å komme til himmelen fordi du velger grønne håndverkere til å gjøre jobben, så vil det kunne gi deg bedre samvittighet. Det gir deg en ekstra måte å gjøre ditt for miljøet på, uten at det koster deg flesk. Og det mener vi hos Miljøvernforbundet er en ganske god deal.